Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jen pár minut života

Včera jsem byl na svém (myslím) prvním církevním sňatku. Byl to krásný, obřad, v nově restaurovaném kostele, s mladým sborem, který zpíval jak krásně tak s radostí. Plný kostel lidí, kteří přáli snoubencům vše nejlepší, prostě atmosféra, která darovala novomanželům snad nejlepší představitelný start a vzpomínku do nového a společného života. Všechny strasti a starosti života mimo zdi kostela byly najednou nedůležité, nepodstatné, neexistující, všem bylo darováno několik desítek minut klidu a radosti. A přesto, byl jsem si nejistý, jestli svou přítomnosti nedevalvuji ten přenádherný obřad.

Já a náboženství máme nekrátkou historii, ale ve zkratce by se dalo říct, že byť jsem byl pokřtěn, tak mám přinejmenším pochybnosti o instituci církve a některých propagovaných myšlenkách. Nejsem agnostik ani ateista, o těchto věcech už dlouho a hluboce přemýšlím, přestože bych rád řekl, že mé názory jsou konzistentní a myšlenky urovnané, čas od času přijdou chvíle, kdy jsem nucen o svých názorech pochybovat, a opět se vrátit od „vím v co věřím“ na „hledám“. A včerejší obřad toho byl opět důkazem.

Když jsem do kostela vcházel, měl jsem to v hlavě urovnáno. Myšlenku v boha už delší dobu nezavrhuji, v myšlenky že mě stvořil ke svému odrazu a že na mě dohlíží … no řekněme, že tady jsem velmi skeptický. Pak ale začal obřad a já se opět cítil nesvůj, když většina kostela prováděla rituální úkony, které já z respektu k lidem, co v ně věří, nenapodobuji, (jednou o půlnoční mši jsem napodoboval a přišlo mi, že je to pokrytecké a svým způsobem tak znevažuji něco, co berou ostatní smrtelně (doslova) vážně.) tak začali pochybnosti. Rozhlížel jsem se kolem sebe a viděl jsem množství lidí, kteří nejenže úkony vykonávají, ale zcela očividně věří, že to je to, co je třeba. Že snoubenci vepředu berou slova kněze ne jako návrhy ale skutečně jako myšlenky, jenž jim umožní žít šťastný život. A že myšlenka že snoubenec vedle není jen náhodný jedinec, ale je to „jedinec Bohem mi daný“ dává jejich svazku mnohem větší šanci na přežití než svazek „jen“ z lásky. A najednou přišel další z mých rozporů, přestože se nic nezměnilo, najednou bylo všechno trochu jinak.

Vždycky jsem si zakládal na tom, že jsem byl schopen rychle analyzovat situace kolem mě a na základě informací z několika zdrojů a své vlastní mysli jsem došel k názorům nezatíženým názorem zdroje. Tentokrát jsem však selhal, postaven před věc, které plně nerozumím víra (faith) zjistil jsem, že jsem rozpolcen mezi dvěma myšlenkami. Na straně jedné nejsem schopen víry v trojjediného boha, nejsem schopen uchopit myšlenku, že mě někdo pozoruje, poslouchá a v nouzi pomůže. A na straně druhé jsem si nepřál nic jiného, než abych toho schopen byl. Že bych ze srdce rád patřil do té skupiny lidí, která našla pokoj na srdci a v duši tím že věří v ideu, jejíž existence nemůže být potvrzena ani vyvrácena a stává se tak věčnou.  Člověk je totiž stvoření družné a dovedu si představit, že člověk, který má po celý svůj život po svém boku takhle moudrého společníka, musí být šťastnější, než ten kdo putuje životem sám.

A pak to skončilo, ten zasněný stav najednou skončil, vrátil jsem se do promrzlého kostela v České Republice, znovu do světa kde každý den je třeba bojovat s tolika problémy. A mé pochybnosti přetrvávali. Co když se pletu, zatímco já přemýšlím, tito lidé věří/vědí. V tomto rozpolceném stavu jsem došel k novomanželům, právě přijímali gratulace od lidí, kteří právě byli svědky jejich závazku před Bohem. V jejich tvářích nebyli ani stopy pochybností, čiré štěstí a v mé mysli na chvíli vyvstal obraz, který před chvílí zmínil kněz, oni nejsou jen pár, jsou tři. Nalevo nevěsta, napravo manžel a někde mezi nimi, Bůh. Ať existuje nebo ne, pro ně tam je, pro ně bude průvodcem. Díky němu pro ně budou všechna příkoří zkouškou a všechno štěstí darem. A hned jak já jsem vyslovil svou gratulaci, uvědomil jsem si, že dnes, nemohu nabídnout vůbec nic. Popřál jsem jim štěstí, jehož prožívali více, než já si vůbec dovedu představit. Popřál jsem jím krásný život, což bylo úplně zbytečné, protože oni už se našli a že jsem jim kdykoliv ke službám, ale co může lidem, kterým za zády stojí tak mocný opatrovník nabídnout osoba jako já. Jakkoliv o jeho existenci pochybuji, i vliv jeho idey byl nepopiratelný. A já jsem doufal jak nikdy dřív že se pletu.

Při odchodu z kostela jsem se podíval nad oltář a hodil něco peněz do místní kasičky na údržbu a pomyslel jsem si „Nevím, jestli jsi, ale jestli ano, dej na ně pozor. Díky“.

Autor: Michal Dvořák | neděle 9.10.2011 13:43 | karma článku: 13,50 | přečteno: 900x
  • Další články autora

Michal Dvořák

Je Babiš Bitcoin?

V mých sociálních bublinách se točí hlavně tyto věci, ANO, Bitcoin a produkty na zvětšení penisu. Vyjma posledního (dozajista omylem) se mi zřejmě podařilo zamotat FB algoritmu hlavu. Proč jinak by se zobrazovaly oba názory.

13.9.2017 v 10:59 | Karma: 8,67 | Přečteno: 334x | Diskuse| Společnost

Michal Dvořák

Šátky, autority a nedělní plácání

Inu pane docente Petráčku, s některými vašimi názory nesouhlasím a rád bych jen touto formou řekl proč.

5.10.2014 v 17:09 | Karma: 19,37 | Přečteno: 689x | Diskuse| Ostatní

Michal Dvořák

Koho vlastně Zeman nepozval

Ach jo, neuplynou dva dny, aby média nepřinesla nějakou pikantérii, ze života našeho hradního pána. Možná už je to zhůvěřilost těchto médií, možná si to skutečně zaslouží. Přiznávám, Zeman nepatří, do skupiny mých oblíbenců, to říkám narovinu a dále se tak budu snažit, své osobní antipatie omezit tím, že se k p. Zemanovi jako člověku vyjadřovat nebudu. Namísto toho, bych rád tuto myšlenku rozvíjel pomocí substituce toho, co vlastně takový prezident reprezentuje a co/koho reprezentuje takový rektor.

25.10.2013 v 11:40 | Karma: 16,09 | Přečteno: 1448x | Diskuse| Ostatní

Michal Dvořák

Sýrie aneb škola držitele Nobelovy ceny

Už je to zase na spadnutí, celý svět s napětím sleduje dění v Sýrii a média, většinou formou online zpravodajství, nás neustále zásobují množstvím čerstvých novinek. Otázka už zřejmě není jestli, nýbrž kdy, a kdo všechno zaútočí. Já však z toho nejsem úplně nadšený. Nechci o sobě tvrdit, že jsem pacifista, ale musím se ptát, nezdá se vám, že v tomto konfliktu něco smrdí více než ty chemické zbraně? Dovolte mi přednést pár pochybností, kvůli kterým se stavím k intervenci skepticky.

1.9.2013 v 11:34 | Karma: 20,12 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní

Michal Dvořák

Ten pocit svobody

Jak noha nohu míjí a cesta pode mnou ubíhá, vzdaluji se od problémů, které na mě čekají, za dveřmi ze kterých jsem vyběhl. Z počátku zatížen, prací, školou, které jak řetězy brání mi v letu. Vím, že už stačí jen kousek a běh se stane mým světem, ve kterém dokud nezastavím, jsem pánem jenom já.

11.5.2013 v 10:23 | Karma: 5,24 | Přečteno: 238x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1129x
Jestli se tomu nelze zasmát, tak to až tak důležité není.

Seznam rubrik