Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Studna Přání

Během probíhající přípravy na zkoušky, na vysoké škole jsem se vzpomínkami vrátil do dětství. Byla už to drobně generická vzpomínka na hrad. Vzpomínám si na hezký slunečný den a na úzké cestičky mezi hradními zdmi. Průvodkyně vysvětlovala, že úzké chodby a schodiště byli důležitý strategický prvek, který pomáhal obráncům, když byli dobýváni. I malé množství obránců tak bylo schopno odolat většímu počtu vojáků. Ano, bylo to na úkor komfortu (a dle legendy tu obézní šlechtic jednou uvízl), ale vymyšlené to bylo dobře.

 

Prohlídka pokračovala jako u většiny hradů, a jako ve většině případů končila u studny přání. Mám pocit, že už jsem si v té době, začínal uvědomovat, že je nějak podezřelé, že studna přání je v každém hradu, zámku či jeskyni, přesto se mi však ten koncept líbil. Za mrzký peníz, šance na splnění mého přání. Proč bych si kupoval hračku za, 50,- když do studny můžu hodit 5,- a přát si jí. Vím, že nejednou jsem nějakou minci s přáním obětoval. A vím, že vždycky mě zasáhl dobrý pocit, protože jsem si představoval, že se mé přání splní.

Když na to vzpomínám zpětně, nikdy jsem těch mincí nelitoval. Proč ne? Inu zapomněl jsem nebo ve vzácných případech, kdy jsem si vzpomněl, pouze jsem mávnul rukou nad zanedbatelnou částkou. Naopak i při vzpomínce jsem byl rád, protože to přání za to přeci stálo. Dyť co kdyby, že ano a i kdyby to náhodou nevyšlo, tak jsem přeci pro to něco udělal, ne?

Bohužel doba, kdy jsem mohl získat cokoliv za pět korun, už dávno minula. Cena peněz se pro mě změnila, a byť 5 korun je stále částka zanedbatelná. Už každou finanční transakci zvažuji, než jí provedu. Přesto všechno se občas u nějaké kašničky zatavím a minci do ní hodím. Má přání se postupně změnila. (Z chtěl bych autíčko na, chtěl bych holku. Místo chtěl bych nanuk na, chtěl bych projít zkouškou). A stejně tak se i změnil náhled na onu akci, plně si uvědomuji, že se jedná pouze o rituál, mince reprezentuje symbol nikoliv platbu. Já to přání ve skutečnosti říkám sobě, a mince je tu pouze od toho abych dokázal, že to není jen přání, že to je cíl, ano hodím tam 5kč korun ale pak už to jen tak nenechám. Těch 5kč korun nic nezmění, to já musím něco změnit, aby se mé přání stalo skutečností. Nepropadl jsem iluzi, že když tam hodím 100kč tak to pomůže, nebo že by 1000kč garantovalo splnění.

Nebo třeba 89 miliard.

Autor: Michal Dvořák | čtvrtek 15.12.2011 12:30 | karma článku: 6,47 | přečteno: 640x
  • Další články autora

Michal Dvořák

Je Babiš Bitcoin?

V mých sociálních bublinách se točí hlavně tyto věci, ANO, Bitcoin a produkty na zvětšení penisu. Vyjma posledního (dozajista omylem) se mi zřejmě podařilo zamotat FB algoritmu hlavu. Proč jinak by se zobrazovaly oba názory.

13.9.2017 v 10:59 | Karma: 8,67 | Přečteno: 334x | Diskuse| Společnost

Michal Dvořák

Šátky, autority a nedělní plácání

Inu pane docente Petráčku, s některými vašimi názory nesouhlasím a rád bych jen touto formou řekl proč.

5.10.2014 v 17:09 | Karma: 19,37 | Přečteno: 689x | Diskuse| Ostatní

Michal Dvořák

Koho vlastně Zeman nepozval

Ach jo, neuplynou dva dny, aby média nepřinesla nějakou pikantérii, ze života našeho hradního pána. Možná už je to zhůvěřilost těchto médií, možná si to skutečně zaslouží. Přiznávám, Zeman nepatří, do skupiny mých oblíbenců, to říkám narovinu a dále se tak budu snažit, své osobní antipatie omezit tím, že se k p. Zemanovi jako člověku vyjadřovat nebudu. Namísto toho, bych rád tuto myšlenku rozvíjel pomocí substituce toho, co vlastně takový prezident reprezentuje a co/koho reprezentuje takový rektor.

25.10.2013 v 11:40 | Karma: 16,09 | Přečteno: 1448x | Diskuse| Ostatní

Michal Dvořák

Sýrie aneb škola držitele Nobelovy ceny

Už je to zase na spadnutí, celý svět s napětím sleduje dění v Sýrii a média, většinou formou online zpravodajství, nás neustále zásobují množstvím čerstvých novinek. Otázka už zřejmě není jestli, nýbrž kdy, a kdo všechno zaútočí. Já však z toho nejsem úplně nadšený. Nechci o sobě tvrdit, že jsem pacifista, ale musím se ptát, nezdá se vám, že v tomto konfliktu něco smrdí více než ty chemické zbraně? Dovolte mi přednést pár pochybností, kvůli kterým se stavím k intervenci skepticky.

1.9.2013 v 11:34 | Karma: 20,12 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní

Michal Dvořák

Ten pocit svobody

Jak noha nohu míjí a cesta pode mnou ubíhá, vzdaluji se od problémů, které na mě čekají, za dveřmi ze kterých jsem vyběhl. Z počátku zatížen, prací, školou, které jak řetězy brání mi v letu. Vím, že už stačí jen kousek a běh se stane mým světem, ve kterém dokud nezastavím, jsem pánem jenom já.

11.5.2013 v 10:23 | Karma: 5,24 | Přečteno: 238x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1129x
Jestli se tomu nelze zasmát, tak to až tak důležité není.

Seznam rubrik